A. Provinciale Staten / Statengriffie
Beoogd effect:
a) Optimaal gefaciliteerde Staten: kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende rol.
b) Optimaal ondersteunde besluitvorming door Provinciale Staten.
c) De Statengriffie garandeert haar going concerntaken op benodigd kwaliteitsniveau.
Optimaal gefaciliteerde Staten in haar verschillende rollen
Doel (a)
- Faciliteren van de provinciale verkiezingen en verkiezingen Eerste Kamer.
- Faciliteren van de nieuwe Staten, gericht op de kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende rol.
- Positioneren Provinciale Staten op majeure dossiers.
Doelrealisatie
Het jaar 2019 stond in het teken van de Provinciale Staten verkiezingen. De verkiezingen zijn gefaciliteerd met onder andere de Stemwijzer, verschillende verkiezingenshows en diverse media uitingen om de opkomst te bevorderen. De opkomst was 53,59% (in 2015 47,76%, bron: Kiesraad). Na de hertelling van alle stemmen op 11 april 2019 werden de Statenleden op 17 april 2019 geïnstalleerd. Tijdens de Statenconferentie van 4 & 5 april zijn de eerste aanzetten tot afspraken voor de werkwijze van de nieuwe Staten gemaakt. Het uitgebreide inwerkprogramma tot aan het zomerreces was gericht op de diverse vaardigheden voor het uitvoeren van de kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende rol van statenleden. De Staten zijn gestart met verschillende werkgroepen rond de thema’s nieuw vergadermodel, provinciale werkgroepen, omgaan met inwoners, lange termijn agenda en stagegating. Deze hebben in 2019 geresulteerd in diverse statenbesluiten en nieuwe werkwijzen.
Activiteiten 2019
De Statengriffie heeft:
- Uitvoering gegeven aan het project Verkiezingen, bestaande uit 6 deelprojecten.
- Strategisch inhoudelijk geadviseerd op majeure dossiers zoals het IPO (vertegenwoordigers in Algemene Vergadering), Metropoolregio Amsterdam (rapporteur), Regio Zwolle, Zorg in Regio Flevoland (informanten), Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (rapporteur) en stikstofdepositie.
- Eerdere Statenbesluiten en activiteiten (rapporteurs, scenaristen, omgaan met inwoners etc.) geïmplementeerd en/of geïntegreerd in de statenvoorstellen van de nieuwe Statenwerkgroepen.
- Geadviseerd over de door Provinciale Staten in te zetten (vergader)instrumenten.
- Een inwerkprogramma, beeldvormende sessies, statenacademies en werkbezoeken gefaciliteerd.
- Een eerste aanzet voor een trialoog, professioneel gefaciliteerde ontmoetingen tussen PS, GS en griffie/ambtelijke organisatie, gemaakt in het kader van de vernieuwing van de samenwerkingscultuur.
- Ambities t.a.v. regionalisering gestimuleerd, bijvoorbeeld door een bijeenkomst over de mogelijkheden binnen de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De ambities zullen in 2020 verder vorm krijgen, bijvoorbeeld door de MRA (de nieuwe agenda), regio Zwolle (de bestuurlijke agenda) en Zorg in de Regio Flevoland (de projecten die door de Zorgtafel worden opgezet) op te nemen in de strategische agendering die PS voornemens is te gaan formuleren.
Risico
N.v.t.
Optimaal ondersteunde besluitvorming
Doel (b)
Stateninstrumenten digitaal ondersteund, daar waar dit meerwaarde heeft in efficiency en voor de eindgebruiker.
Doelrealisatie
In 2019 is het digitaal stemmen in de Statenvergaderingen mogelijk geworden. Hierdoor wordt de stemverhouding in de Statenzaal direct zichtbaar en real time gepubliceerd op de website van Provinciale Staten.
Activiteiten 2019
- De audiovisuele infrastructuur in de Statenzaal en de Commissiekamer is vernieuwd en verbeterd.
- Het digitaal stemmen tijdens een Statenvergadering is geïmplementeerd. Er is hiertoe een aparte module digitaal stemmen toegevoegd aan de vergaderapp.
- De geplande aanbesteding van de webcast voor commissie- en statenvergaderingen is verplaatst naar 2020.
- De website stateninformatie.flevoland.nl is en wordt blijvend geactualiseerd, zodat Statenleden relevante verordeningen, reglementen en mandaten digitaal tot hun beschikking hebben.
- Binnen het project Digitale Ondersteuning Staten (DOS), waaronder digitale indienen van moties, amendementen en toezeggingen, zijn stappen gezet. De implementatie van het onderdeel digitaal indienen van moties en amendementen heeft vertraging opgelopen in de technische ontwikkeling. De verwachting is dat op korte termijn met deze module kan worden getest. Over de stand van zaken van dit project wordt separaat aan Provinciale Staten gerapporteerd.
Risico
N.v.t.
Kwalitatief goed functionerende Statengriffie
Doel (c)
Formatie, taakverdeling en competenties afgestemd op going concern en behoefte Provinciale Staten.
Doelrealisatie
De formatie van de griffie was per 1 april 2019 volledig ingevuld. Hierdoor heeft de nieuwe Statenperiode een vliegende start gekregen. Door ziekte zijn echter niet alle ambities en activiteiten tot uitvoering gekomen.
Activiteiten 2019
- De griffie heeft een verder gaande professionalisering doorgemaakt, onder meer op het gebied van het vastleggen en borgen van werkprocessen en doorontwikkeling van eigen vakkennis.
- Door middel van de wekelijkse nieuwsbrief heeft de griffie de staten over praktische & strategische onderwerpen, vakkennis en achtergrondinformatie geïnformeerd en blijft dit verder door ontwikkelen.
- De herijking van de dienstverlening, in overleg met en in opdracht van de nieuwe staten heeft nog niet plaatsgevonden en wordt voorzien in 2020.
Risico
Middels inhuur is een tekort aan capaciteit door ziekte gedeeltelijk opgelost.
B. (Inter)nationale samenwerking en bestuurlijke positionering
De belangenbehartiging van de provincie Flevoland is versterkt
Doel (2015-2019)
De mogelijkheden om via samenwerking met andere overheden de belangenbehartiging van de provincie Flevoland te versterken zijn benut.
Doelrealisatie
Provincie Flevoland heeft zich - waar zich mogelijkheden voordeden - ingezet om haar belangen in Brussel en Den Haag te behartigen samen met andere provincies in het Huis van de Nederlandse provincies en in Randstadverband, maar ook met buitenlandse regionale overheden.
Activiteiten 2019
- Zowel in Den Haag als in Brussel heeft het college zich ingezet voor prioritaire thema’s van de provincie Flevoland. Voorbeelden zijn de lobby die provincie Flevoland namens de 12 provincies uitvoert voor de voortzetting van Europese economische investeringsfondsen vanaf 2021, de inventarisatie van Europese kansen voor het Mobiliteit & Infrastructuur Testcentrum (MITC) en de provinciale implementatie van Sustainable Development Goals (SDG’s), voor de visserijsector in het geval van Brexit en op het gebied van duurzame energie (werkbezoek Europarlementariër).
- In de Haagse lobby zijn de lobbyinspanningen vermeldenswaard rond het ziekenhuisdossier en het dossier van de Justitiële Jeugdinrichting Intermetzo, maar ook die binnen de domeinen van cultuur en natuur. Daarnaast had de Europese lobby rond het cohesiebeleid een stevig Haags component, mede via de combi IPO/HNP. Vermeldenswaard is verder het Flevoland-event begin september 2019 in Nieuwspoort/Den Haag, waarbij de provincie naast de initiatiefrol ook de regie had over de gezamenlijke presentatie met de Flevolandse gemeenten en andere Flevolandse gebiedspartners.
- In onze Europese belangenbehartiging hebben we ons samen met de Randstad-provincies gericht op signalering en de communicatie over mobiliteit en regionale investeringsfondsen na 2020. De lobby voor het cohesiebeleid voert provincie Flevoland (mede) uit namens het Huis Nederlandse Provincies (HNP) en het IPO in Den Haag. Hoewel de huidige stand van zaken gunstig is - namelijk behoud van het budget en gunstige voorwaarden- zal het uiteindelijke resultaat afhangen van de onderhandelingsresultaten over het Meerjarig Financieel Kader van de EU (MFK).
- In IPO-verband hebben we samengewerkt aan actuele dossiers die landelijk en regionaal spelen en aan thema’s die voortvloeien uit het Interbestuurlijk Programma, digitale ontwikkelingen, stikstof en dergelijke.
- We hebben inzet gepleegd op de uitvoeringsagenda van de MRA, de evaluatie van dit samenwerkingsplatform en haar governancestructuur. Daarnaast zijn we bestuurlijk en ambtelijk vertegenwoordigd geweest op bijeenkomsten van de Regio Zwolle.
- Op 5 mei 2019 hebben wij succesvol de Nationale viering van de Bevrijding georganiseerd. Samen met het Nationaal Comité 4 en 5 mei is een programma rond het thema ‘In vrijheid kiezen’ samengesteld. In het programma is ruimschoots aandacht geweest voor de bijzondere geschiedenis van provincie Flevoland. In aanloop naar de viering zijn samen met maatschappelijke en culturele organisaties en de Flevolandse gemeenten verschillende activiteiten georganiseerd. Op 5 mei 2019 waren de belangrijkste onderdelen het inhoudelijk-cultureel programma in Almere in aanwezigheid van onder andere de Minister-president en het ontsteken van het Nationaal Bevrijdingsvuur bij het Bevrijdingsfestival. Op de nationale televisie en Omroep Flevoland was een registratie van het 5 mei-programma te zien.
Flevoland is een actieve regionale partner in de EU
Doel (2015-2019)
Flevoland is een actieve regionale partner in de Europese Unie.
Doelrealisatie
Provincie Flevoland heeft zich in 2019 als een actieve partner in de EU doen gelden. In de lobby die Flevoland uitvoert namens andere provincies zijn (tussen-)doelen behaald; in het EU voorstel voor investeringsfondsen zijn gunstigere voorwaarden, passende thema’s en budgetbehoud vastgelegd. In samenwerking met gemeente Urk is bijgedragen aan het jubileum van het Europees Comité van de Regio’s.
Activiteiten 2019
- Met onze permanente vertegenwoordiging in Brussel en bestuurlijke en ambtelijk participatie aan Brusselse overleggen, signaleren we vroegtijdig EU-beleidsinitiatieven en waar nodig beïnvloeden we wetgeving. Als kader daarvoor gelden de thema’s uit de Europa-strategie.
- Als gevolg van de provinciale en de Europese verkiezingen en de vorming van een college respectievelijke nieuwe Europese Commissie was 2019 een overgangsjaar. In deze tijd was de lobby gericht op doorlopende dossiers zoals Brexit, het Cohesiebeleid en het Meerjarig Financieel Kader (MFK), visserij en mobiliteit. Eind december heeft de nieuwe Commissie haar eerste nieuwe beleidsplan, de Green Deal, gepresenteerd met interessante aanknopingspunten voor provincie Flevoland op het gebied van circulaire economie, klimaat, energie, voedselbeleid, bouwen en renoveren, biodiversiteit, nul-vervuiling ambitie en Duurzame en slimme mobiliteit. De uitwerking en vertaling hiervan in een jaarlijks werkplan voor de Europese belangenbehartiging (Actieplan Europa) is in voorbereiding.
- We hebben onder andere actief gelobbyd via het Comité van de Regio’s en het Flevolandse voorzitterschap van de AER-taskforce (Assembly of European Regions) voor de toekomstige investeringsfondsen bij het Europees Parlement, de Europese Commissie en vertegenwoordigers van de Raad. Het Europees netwerk CPMR (Conference of Peripheral Maritime Regions) heeft provincie Flevoland een platform geboden voor de lobby voor visserijbelangen, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), mobiliteit en Brexit. Provincie Flevoland is voorzitter geworden van de CPMR Noordzee Brexit Taskforce. In het Comité van de Regio’s is provincie Flevoland lid van de commissie waar de Investeringsfondsen onder vallen en Transport (zie onderstaande tekst) en is provincie Flevoland vice voorzitter van de Brexit Group.
- De rapporteurschappen namens het Comité van de Regio’s over EFRO en de Financiële Verordening (Omnibus-regeling) hebben verschillende keren gelegenheid geboden om standpunten over de Europese investeringsfondsen over het voetlicht te brengen bij de relevante Europese instellingen.
- In 2019 zijn met partners in de regio verkennende gesprekken gevoerd om te onderzoeken of er genoeg draagvlak is om de uitvoering van het programma 'Eurodyssey' mogelijk te maken. Daarom is de uitvoering van het programma vertraagd en zijn de gereserveerde middelen niet gebruikt. Besluitvorming zal in 2020 plaatsvinden.
- Onze lobbyinspanningen voor de Europese investeringsfondsen in de volgende programmaperiode na 2021 zijn gericht geweest op a) behoud van budget en b) gunstige voorwaarden voor Nederland en provincie Flevoland in het bijzonder. Beiden zijn volgens de huidige stand gunstig, maar de uitkomsten zullen afhangen van de onderhandelingen in 2020 over het Meerjarig Financieel Kader van de EU (MFK);
- Uit een studie die provincie Flevoland heeft laten uitvoeren blijkt dat in de afgelopen collegeperiode in totaal € 62 mln. Europese subsidies aan Flevolandse partijen is toegekend. Dit betreft zowel structuurfondsen als thematische fondsen.
- Het college heeft tijdens de Europese Week van Regio’s en Steden met een integraal lobbyprogramma gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van het Europees Parlement, Europese Commissie en andere Europese netwerken.
Flevoland benut de mogelijkheden van Europese structuurfondsen
Doel (2015-2019)
Flevoland benut de mogelijkheden van Europese structuurfondsen.
Doelrealisatie
Flevoland heeft waar dat mogelijk was, een beroep gedaan op de Europese structuurfondsen.
Activiteiten 2019
- We hebben de thematische fondsen en structuurfondsen optimaal benut en zodanig dat met name aanvragen op het gebied van de zes topsectoren en MKB zijn ingediend.
- We hebben EFRO/Kansen voor Flevoland-projecten gesteund, waarmee we een innovatieve en duurzame impuls aan de regionale economie geven en het MKB ondersteunen. Acht projecten zijn beschikt, waarvan vier ook provinciale cofinanciering ontvangen.
- We hebben aan INTERREG-projecten gewerkt, waarmee we grensoverschrijdende (INTERREG A Deutschland-Nederland), transnationale (INTERREG B North Sea Region en North West Europe) en internationale samenwerking (INTERREG EUROPE) bevorderen. Zo cofinancieren we in het kader van INTERREG A twaalf projecten en is de provincie Leadpartner van het project 'FoodChains4Europe' en partner in het project 'EV4CityNRG' in het kader van INTERREG EUROPE.
- We hebben het gebruik van POP3-gelden gestimuleerd en POP3-subsidies verstrekt, waarmee we de agrarische sector stimuleren, de water- en bodemkwaliteit verbeteren en lokale en sociale netwerken op het Flevolandse platteland versterken. Er zijn zes POP3-maatregelen opengesteld en 98 aanvragen ontvangen.
Provinciale Staten zijn intensiever betrokken bij onze Europese activiteiten
Doel (2015-2019)
Provinciale Staten zijn intensiever betrokken bij onze Europese activiteiten.
Doelrealisatie
Ten opzichte van de vorige Statenperiode zijn de activiteiten om PS te betrekken bij de EU belangenbehartiging op een lager niveau voortgezet.
Activiteiten 2019
- Tot de start van de nieuwe Staten is er via de Statenwerkgroep Europa periodiek afstemmingsoverleg geweest. In de eerste helft van 2019 is een voortgangsrapportage aan PS gestuurd. In afwachting van het nieuwe vergadermodel is de Statenwerkgroep Europa opgeschort. Tegelijkertijd is het, als gevolg van de Europese verkiezingen en het aantreden van de nieuwe Europese Commissie, wachten op de nieuwe programma's en nieuw beleid vanuit Europa.
- In goed overleg is besloten een werkbezoek aan de EU-instellingen tot nader order uit te stellen;
- We hebben op de provinciale site basisinformatie geplaatst over de Europese belangenbehartiging en zullen deze periodiek actualiseren.
- In het kader van de Randstadsamenwerking is op 15 januari 2019 in Utrecht het jaarlijkse Europa Forum voor de PS-en van de vier Randstad provincies georganiseerd over het thema luchtkwaliteit.
Middelen
8.1 (Inter)nationale samenwerking en bestuurlijke positionering | Rekening 2018 | Begroting 2019 ontwerp | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.641 | 9.165 | 9.185 | 6.893 | 2.292 |
Baten | -1.112 | -1.117 | -1.272 | -1.100 | -173 |
Saldo | 9.528 | 8.048 | 7.912 | 5.793 | 2.119 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Wachtgeld APPA | -1.034 | 0 | -1.034 |
2. Detachering DLG N-H | 280 | 280 | 0 |
3. Top-up Waterprogramma | 535 | 535 | 0 |
4. Uitvoeringskosten en cofinanciering POP3 | 1.370 | 1.370 | 0 |
5. Cofinanciering OP West 14-20 en Interreg | 613 | 685 | -72 |
Overige kleine verschillen | 528 | 198 | 330 |
Totaal lasten | 2.292 | 3.068 | -776 |
Baten | |||
4. Uitvoeringskosten en cofinanciering POP3 | 78 | 78 | 0 |
5. Cofinanciering OP West 14-20 en Interreg | -51 | -51 | 0 |
6. Technische bijstand OP West Regio | -214 | -214 | 0 |
Overige kleine verschillen | 14 | 14 | 0 |
Totaal baten | -173 | -173 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Wachtgeld APPA
Jaarlijks wordt een storting aan de pensioenvoorziening (APPA) voor (oud-) gedeputeerden geraamd. In 2019 is een hogere storting nodig dan begroot.
2. Detachering DLG N-H
Er heeft minder inhuur plaatsgevonden vanuit de samenwerkingsovereenkomst met provincie Noord-Holland (voormalig DLG-medewerkers). Het aantal ingehuurde FTE's is afgenomen tot 2,2 waardoor de lasten € 0,3 mln. lager zijn.
3. Top-up Waterprogramma
Het Top-up Waterprogramma omvat de regionale cofinanciering gerelateerd aan het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) - pijler 1. Het programma financiert projecten met het doel de waterkwaliteit en waterkwantiteit in provincie Flevoland te verhogen. Voor de omvang en het tempo van de besteding van de middelen zijn wij afhankelijk van de voortgang van het meerjarige programma. Een deel van de bijdragen aan projecten is bekostigd uit het programma 'Duurzaam Gebruik Ondergrond' (DGO). Per saldo is in 2019 totaal € 0,5 mln. minder besteed. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de 'Brede Bestemmingsreserve'.
4. Uitvoeringskosten en cofinanciering POP3
In 2019 zijn de uitvoeringskosten € 0,82 mln. lager dan begroot, wat voornamelijk wordt veroorzaakt door een lagere definitieve afrekening van de uitvoeringskosten over 2018 en 2019 (RVO). Er is in 2019 minder subsidie gedeclareerd door de subsidieontvangers, waardoor de provincie € 0,55 mln. minder cofinanciering hoefde te betalen. In totaal zijn de lasten € 1,37 mln. lager.
Daarnaast hebben wij een deel van de uitvoeringskosten over 2017 kunnen declareren, wat een bijdrage voor 'Technische Bijstand Europa' opleverde van € 0,1 mln. (hogere baten).
5. OP West 2014-2020 en Interreg
In 2019 is er voor 'Kansen voor West' € 0,7 mln. minder aan cofinancieringsbijdragen verstrekt dan begroot. Voor het Interreg-programma juist € 0,1 mln. meer. Deze verschillen worden veroorzaakt door afwijkingen in de voortgang van projecten en de omvangen van de ingediende declaraties door de uitvoerende organisaties. De projecten kenmerken zich als meerjarig, waardoor een afwijking in tijd niet direct een indicatie is dat de uiteindelijke uitgaven lager zullen uitvallen of niet binnen de begroting passen. De per saldo niet bestede middelen (€ 0,6 mln.) blijven beschikbaar in de reserve 'Cofinanciering EU-projecten 14-20'.
De baten voor de eigen projecten van de provincie zijn € 0,05 mln. lager doordat de gemaakte projectkosten nog in 2020 gedeclareerd en afgerekend moeten worden. Vanwege het voorzichtigheidsprincipe worden die baten pas genomen als de gedeclareerde lasten zijn goedgekeurd.
6. Technische bijstand OP West Regio
De provincie voert administratie en controlerende werkzaamheden uit voor het operationele programma van 'West Regio' (EU programma's). Voor deze technische bijstand wordt een bijdrage ontvangen, op basis van gedeclareerde uren en gemaakte externe kosten. In 2019 zijn minder uren besteed aan deze werkzaamheden dan begroot, waardoor de bijdrage € 0,2 mln. lager is. Het verschil wordt onttrokken aan de egalisatiereserve 'Technische Bijstand Europa'.