Portefeuillehouder
M.A. Rijsberman (Bestuurlijke zaken)
L. Verbeek (Kwaliteit openbaar bestuur - rijkstaak)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur
Doel (2015-2019)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur.
Doelrealisatie
De kwaliteit, integriteit en transparantie van het openbaar bestuur is verbeterd en ondermijning is geagendeerd.
Activiteiten 2019
- Op bestuurlijk niveau is regelmatig overlegd en afgestemd tussen lokale bestuurders en leden van GS. Bestuurlijke duo’s zijn ingezet om gezamenlijk projecten op te pakken. Ook zijn er diverse regionale overleggen waarin provincie Flevolandse bestuurders elkaar ontmoeten.
- Voor de aangekondigde Wet open overheid (Woo) is een aanpak in voorbereiding. We zijn gestart met een verkenning van de consequenties daarvan en hebben inbreng geleverd in de landelijke afstemming daarover. We hebben een website 'Feitelijk Flevoland' gemaakt, waarin relevante data worden gepresenteerd.
- In de aanloop naar de verkiezingen heeft de commissaris van de Koning met alle deelnemende partijen aan de verkiezingen gesproken over integriteit en de toetsing van de kandidaat-statenleden. Ook heeft de commissaris na de verkiezingen de Handreiking Coalitiebesprekingen 2019-2023 beschikbaar gesteld met een actueel overzicht van de belangrijkste opgaven voor provincie Flevoland in de komende bestuursperiode. Van dit overzicht hebben de fracties bij de informatiegesprekken gebruik kunnen maken.
- De commissaris van de Koning heeft voorafgaand aan de benoeming de kandidaat-gedeputeerden gescreend op integriteit. Daarbij is gebruik gemaakt van de Handreiking integriteitstoetsing van kandidaten voor decentrale politieke partijen. Verder heeft hij aandacht besteed aan nevenfuncties en wachtgelden en binnen GS en PS integriteit geagendeerd. De vermelding van nevenfuncties op de website van de provincie is aangevuld. Verder zijn de bestuurlijke verhoudingen en bestuurlijke integriteit regelmatig onderwerp van gesprek geweest. Daarnaast heeft hij actief opgetreden op onderwerpen als fractievergoedingen en bestuurlijke verhoudingen binnen gemeenten. Ook heeft de commissaris een aantal werkbezoeken gebracht en periodiek overlegd met de burgemeesters.
- Het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) Midden-Nederland heeft een weerbaarheidsscan opgesteld voor de provinciale organisatie. Daarin zijn de risico’s op ondermijning geïnventariseerd. Op basis van deze scan worden voorstellen uitgewerkt.
- We hebben als provincie een rampen- en crisisplan voorbereid in afstemming met de veiligheidsregio. Vanuit de toezichtsrol van de commissaris van de Koning hebben we regelmatig deelgenomen aan het veiligheidsbestuur. Dit jaar is extra aandacht besteed aan het op orde brengen van de veiligheidsregio om de paraatheid en slagkracht in de toekomst te kunnen garanderen. Dit heeft gevolgen voor de bijdrage van gemeenten en heeft geleid tot een nieuwe verdeelsystematiek van de kosten. Ook de vergaande samenwerking met de regio Gooi en Vechtstreek was een belangrijk onderwerp dat uiteindelijk is vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.
- De risico’s op ondermijning in onze provinciale organisatie zijn geïnventariseerd. Het RIEC Midden-Nederland heeft een weerbaarheidsscan opgesteld en uitgevoerd voor de provinciale organisatie. Op basis van deze scan zijn aanbevelingen gedaan om de weerbaarheid van de organisatie te vergroten. Deze worden verder uitgewerkt.
- In het kader van bestuurlijk overleg en samenwerking op het gebied van ondermijning in onze regio lopen enkele initiatieven. Er is een consultatieronde geweest bij de gemeenten in het kader van de landelijke aanpak van vakantieparken. Verder heeft de commissaris het initiatief genomen om te komen tot een Flevolandse norm om ondermijning tegen te gaan. Hierover zijn verkennende gesprekken met de burgemeesters gevoerd in het bijzijn van hoogleraar Tops. Daarnaast is gewerkt aan een netwerk ondermijning door contacten en overleg, zowel interprovinciaal als met gemeenten.
Middelen
8.2 Bestuurszaken | Rekening 2018 | Begroting 2019 ontwerp | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 47 | 148 | 148 | 66 | 82 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 47 | 148 | 148 | 66 | 82 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
Overige kleine verschillen | 82 | 0 | 82 |
Totaal lasten | 82 | 0 | 82 |
x € 1.000, - = nadeel |