Portefeuillehouder
J.N.J. Appelman
J. de Reus (MITC)
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt
Doel (2015-2019)
Versterken van de economische structuur van Noordelijk Flevoland.
Doelrealisatie
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt door de uitvoering van diverse projecten.
Activiteiten 2019
- We hebben met de ZZL/NF-gelden bijgedragen aan de financiering van majeure projecten in de gemeenten Noordoostpolder en Urk:
- Pijplijn: MITC;
- Aanvraag: Geen;
- Toegekend: Geen;
- Lopend: Integrale Gebiedsontwikkeling Schokland, De Parel van Flevoland, Versterking Urk Maritiem, Waardevol Waterloopbos, MSNF en Ontsluitingsweg Port of Urk;
- Afgerond: Agrofoodcluster.
- We hebben de uitvoering van projecten gemonitord:
- We hebben de projecten op voortgang en financiële uitputting gemonitord aan de hand van de door de projectinitiatiefnemers aangeleverde voortgangsrapportages en definitief afgerekend na afronding;
- We hebben drie keer bestuurlijk en ambtelijk overleg gehad met de gemeenten Noordoostpolder en Urk, waarin de voortgang en financiële uitputting van de projecten is besproken en over structuurversterkende opgaven met betreffende middelen is besloten.
Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC)
De Regio Deal Noordelijk Flevoland is in de zomer van 2019 vastgesteld, waarmee de gezamenlijke ambitie om het MITC te realiseren, is opgepakt.
- In samenspraak met gemeente Noordoostpolder en RDW hebben we de planologische procedure opgestart waarmee het MITC ruimtelijk kan worden ingepast in Marknesse. De planning is erop gericht om voor de zomer van 2020 het ontwerpbestemmingsplan ter inzage te leggen.
- We zijn met RDW, Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), DNW (German-Dutch Windtunnels) en gemeente Noordoostpolder een Letter of Intent (LOI) overeengekomen, met afspraken om RDW naar Marknesse te verhuizen en om de doelstellingen van de Regio Deal (brede welvaart) te concretiseren in een samenwerking gericht op campusvorming, aantrekken van bedrijvigheid en gezamenlijke positionering en samenwerking op het gebied van producten en diensten.
- We hebben structureel (ook bestuurlijk) afgestemd met betrokken bedrijven en gemeente Noordoostpolder.
De Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland is operationeel
Doel (2015-2019)
De Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland is operationeel.
Doelrealisatie
Vervolgstappen zijn gezet in de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF).
Activiteiten 2019
- Naar aanleiding van het beroep van de IJsselmeervereniging op het inpassingsplan (september 2017) heeft de Raad van State in december 2019 het inpassingsplan vernietigd vanwege de stikstofproblematiek. Direct daarna zijn we gestart met de voorbereidingen voor een nieuw inpassingsplan.
- De aanbestedingsdocumenten zijn voor 95% gereed. De aanbestedingsprocedure is vanwege het vernietigen van het inpassingsplan echter stopgezet. Met het Rijk is bestuurlijke overeenstemming over het gebruik van de rijksgronden die benodigd zijn voor de realisatie van de MSNF. Juridische uitwerking en verankering is in een vergevorderd stadium.
- De MSNF en Flevokust Haven hebben ieder een duidelijk en complementair profiel volgens het concept ‘1 port – 2 locations’. Onder de naam ‘Port of Urk’ hebben we een goede samenwerking tot stand gebracht met gemeente Urk over synergie tussen ontwikkeling buitendijkse servicehaven (ontwikkelaar provincie) en binnendijks bedrijventerrein (ontwikkelaar Urk).
- Met het Rijk en met regiopartijen hebben we onder de vlag van de Regio Deal Noordelijk Flevoland een gezamenlijke strategische agenda uitgewerkt om langs de pijlers van fysieke ontwikkeling, innovatie en talentontwikkeling te werken aan de economische en maatschappelijke spin-off van de maritieme sector. Hiermee krijgt het Cluster Urk Maritime een krachtige impuls.
Middelen
7.1 Noordelijk Flevoland | Rekening 2018 | Begroting 2019 ontwerp | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 902 | 2.275 | 2.275 | 2.520 | -245 |
Baten | -92 | -50 | -50 | -374 | 324 |
Saldo | 810 | 2.225 | 2.225 | 2.146 | 79 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Programma ZZL-gelden Noordelijk Flevoland | -223 | -223 | 0 |
2. Procesgelden Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) | 65 | 65 | 0 |
3. Procesgelden Noordelijk Flevoland | -87 | -87 | 0 |
Totaal lasten | -245 | -245 | 0 |
Baten | |||
1. Programma ZZL-gelden Noordelijk Flevoland | 324 | 324 | 0 |
Totaal baten | 324 | 324 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Projectbijdragen programma Zuiderzeelijngelden Noordelijk Flevoland
De bijdragen aan projecten zijn jaarlijks gemiddeld geraamd op € 2,1 mln. Dit is bepaald op basis van de afgegeven beschikkingen en de lopende aanvragen, omdat de projecten door derden worden uitgevoerd, is de besteding van de ZZL-gelden afhankelijk van de voortgang van die projecten. In 2019 is er voor € 2,2 mln. aan bijdragen verstrekt. In samenhang met de hogere bijdragen zijn er ook meer baten uit cofinanciering, namelijk € 0,2 mln. Het saldo van € 1,9 mln. is onttrokken aan de reserve 'ZuiderZeeLijngelden' (ZZL).
2. Procesgelden Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF)
De besteding van de procesgelden MSNF is lager dan begroot omdat de werkzaamheden voor het inpassingsplan en de aanbesteding in eerste instantie nagenoeg waren afgerond. Door de uitspraak van de Raad van State waarbij het inpassingsplan werd vernietigd, worden in 2020 toch nog kosten gemaakt om onderzoeken te actualiseren en een nieuw inpassingsplan op te stellen. De niet bestede middelen blijven beschikbaar binnen de reserve 'Procesgelden gebiedsontwikkeling'.
3. Procesgelden Noordelijk Flevoland
In 2019 is de Regio Deal Noordelijk Flevoland tot stand gekomen. Vanwege de diverse activiteiten die daarvoor zijn uitgevoerd, is er € 0,1 mln. meer besteed dan was begroot. De procesgelden komen ten laste van de reserve 'Procesgelden Gebiedsontwikkeling'.