Portefeuillehouder
J. de Reus (Amsterdam Lelystad Airport/OMALA, Rijksvastgoed)
J.N.J. Appelman (Flevokust Haven, OMALA)
H.J. Hofstra (Rijksvastgoed)
De luchthaven is operationeel
Doel (2015-2019)
De luchthaven Amsterdam Lelystad Airport is operationeel; de faciliteiten en de benodigde infrastructuur zijn gereed.
Doelrealisatie
De faciliteiten en de benodigde infrastructuur op het luchthaventerrein zijn gereed.
Activiteiten 2019
- We hebben deelgenomen aan bestuurlijk overleg met het Rijk, de Omgevingsraad Schiphol en de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Lelystad.
- Via Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA) hebben we het bedrijfsleven gestimuleerd zich te vestigen op Lelystad Airport Businesspark (LAB).
- We hebben ingezet op verdere verkenning en ontplooiing van economische kansen, onder meer door deelname aan bovenregionale netwerken zoals de Amsterdam Airport Area (AAA).
- We hebben gebruik gemaakt van Europese fondsen (EFRO, INTERREG) voor een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en LAB via het project 'PowerParking' en deelname aan project 'EV Energy'.
- We hebben samengewerkt met de luchthaven, OMALA en andere gebiedspartners aan een programma duurzame ontwikkeling via het project 'Toekomstbestendige Luchthavenomgeving' en het Luchthavenfonds.
- We hebben bijgedragen aan het opstellen van het Integraal Monitoring en Evaluatie Programma Lelystad Airport.
- We hebben inbreng geleverd vanuit de regio bij de luchtvaartnota en de herziening van het Nederlandse luchtruim door het Rijk.
Risico
Uitstel van de opening van de luchthaven voor vakantievluchten vertraagt de ontwikkeling van het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van duurzaamheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft gemeld dat een openstelling op 1 april 2020 niet haalbaar is. Er wordt gewerkt aan een zo spoedig mogelijke openstelling daarna. Dit heeft effect gehad op de ontwikkeling van LAB en activiteiten op het gebied van duurzaamheid, opleidingen en kennisontwikkeling.
De overslaghaven Flevokust Haven is operationeel
Doel (2015-2019)
De buitendijkse multimodale haven met containerterminal is operationeel.
Doelrealisatie
De buitendijkse multimodale haven met containerterminal is operationeel.
Activiteiten 2019
- Het tweede terreindeel is succesvol in de markt gezet. Er zijn verhuurovereenkomsten aangegaan met twee partijen, waardoor de gehele haven tot het derde kwartaal van 2021 verhuurd is.
- De infrastructurele ontsluiting van Flevokust Haven is verbeterd door optimalisatie van de aansluiting van de IJsselmeerdijk op de Houtribdijk. Deze aansluiting is voorzien van een verkeersregelinstallatie waardoor er een veiliger en snellere verkeersafwikkeling plaats kan vinden.
- De gemeente Lelystad heeft het binnendijks bedrijventerrein in het vierde kwartaal van 2019 geopend.
- Via deelname aan logistieke netwerken op MRA-niveau is Flevokust Haven in het binnenvaartnetwerk goed gepositioneerd. Daarmee heeft de terminalexploitant ook een goede positie in de samenwerking met de regio Amsterdam.
- We hebben samen met de gemeente Lelystad een kwartiermaker aangesteld om de mogelijke beheer- en organisatiemodellen voor de doorontwikkeling van Flevokust Haven te onderzoeken en vervolgens vorm te geven.
- Door marketing en communicatie, actief te zijn in het logistieke netwerk en goede resultaten te boeken is Flevokust Haven samen met Amsterdam Lelystad Airport gestegen op de ‘lijstjes’ van aantrekkelijke logistieke hotspots.
Rijksvastgoed in Lelystad is optimaal ingezet
Doel (2015-2019)
Het leeggekomen Rijksvastgoed in Lelystad is gevuld met nieuwe activiteiten die passen binnen gezamenlijk (Rijk, provincie, gemeente) geformuleerde voorkeursscenario’s.
Doelrealisatie
Het gezamenlijke MIRT-traject met het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) en de gemeente Lelystad is in 2017 afgerond. Voor elk van de drie deelgebieden in Lelystad zijn voorkeursscenario’s vastgesteld. De implementatie van deze scenario’s ligt in handen van Lelystad en het RVB.
Activiteiten 2019
De provinciale betrokkenheid is beëindigd. Het resterende budget is afgeboekt.
Middelen
7.2 Midden Flevoland | Rekening 2018 | Begroting 2019 ontwerp | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.065 | 825 | 621 | 1.315 | -694 |
Baten | -272 | -358 | -358 | -587 | 229 |
Saldo | 7.794 | 468 | 263 | 729 | -465 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Luchthavenfonds | 50 | 50 | 0 |
3. Voorziening afwaardering Flevokust Haven | -802 | 0 | -802 |
Overige kleine verschillen | 58 | 60 | -2 |
Totaal lasten | -694 | 110 | -804 |
Baten | |||
1. Luchthavenfonds | 74 | 74 | 0 |
2. Exploitatie Flevokust | 151 | 0 | 151 |
Overige kleine verschillen | 4 | 0 | 4 |
Totaal baten | 229 | 74 | 155 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Luchthavenfonds
Het financiële verloop van het Luchthavenfonds (Nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport) is afhankelijk van declaraties door de subsidieontvangers. Vanuit het Luchthavenfonds is in 2019 voor € 0,1 mln. aan subsidies en bijdragen verstrekt, € 0,05 mln. minder dan begroot. Daarnaast is van de verstrekkingen € 0,1 mln. in rekening gebracht (baten) bij de overige twee fondshouders, gemeente Lelystad en Amsterdam Lelystad Airport. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Zuiderzeelijngelden'.
2. Exploitatie Flevokust
Doordat ook het tweede deel van de haven in 2019 gedeeltelijk is verhuurd, zijn de baten € 0,05 mln. hoger dan begroot.
3. Voorziening afwaardering Flevokust Haven
In 2018 is Flevokust Haven in gebruik genomen. Omdat de getaxeerde directe opbrengstwaarde, gebaseerd op marktconforme bedrijfseconomische rendementseisen, eind 2018 lager was dan de vervaardigingsprijs (de totale investering) is een voorziening duurzame waardevermindering getroffen. In overeenstemming met de verslaggevingsvoorschriften is ook in 2019 getoetst of de boekwaarde hoger is dan de marktwaarde ('impairment-toets'). Omdat de getaxeerde directe opbrengstwaarde, gebaseerd op marktconforme bedrijfseconomische rendementseisen, eind 2019 lager is dan de boekwaarde (de totale investering) is de voorziening duurzame waardevermindering verhoogd. Hierdoor zijn de lasten € 0,8 mln. hoger dan begroot. De hogere lasten komen ten laste van het rekeningsaldo. Het verschil wordt met name veroorzaakt door de investeringen die nog in 2019 zijn gedaan. Zie ook de toelichting op de balans. De getroffen voorziening heeft overigens geen negatief effect op de feitelijke exploitatie van de haven, daarop is in 2019 juist een positief resultaat geboekt.