Portefeuillehouder
J. de Reus
Kostenefficiënte instandhouding infrastructuur, zodat vlot en veilig verkeer op (vaar-)wegen mogelijk is
Doel (2015-2019)
De instandhouding van de bestaande provinciale infrastructuur op de afgesproken kwaliteitsniveaus, zodanig dat vlot en veilig verkeer op alle provinciale wegen en vaarwegen mogelijk is.
Doelrealisatie
De bestaande provinciale infrastructuur is in stand gehouden op de met de met PS afgesproken kwaliteitsniveaus, zodanig dat vlot en veilig verkeer op alle provinciale wegen en vaarwegen mogelijk was.
Activiteiten 2019
- We hebben reguliere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd (onder andere jaarlijks onderhoud, gladheidbestrijding, calamiteitendienst, maaien bermen, bediening bruggen en sluizen).
- We hebben jaarschijf 2019 van het Meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud en Vervangingsinvesteringen Infrastructuur (MBVI) uitgevoerd. Een greep uit de projecten:
- programma 'Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen': er is een ontwerp gemaakt voor het hele bedieningssysteem en voor de renovatie van de Urkersluis. De remmingwerken bij de Elburgerbrug en de remmingwerken en wachtsteigers bij de Marknessersluis zijn opgeleverd. Bij de Urkersluis is asbest verwijderd;
- onderhoud verharding rijbaan en aanbrengen verkeersveiligheidsmaatregelen is uitgevoerd bij de Repelweg, Zuidwesterringweg, Noorderringweg, Biddingringweg, Hanzeweg, Oldebroekerweg, Larserweg, Slingerweg, Spiekweg en Vogelweg;
- onderhoud verharding fietspaden is uitgevoerd bij de Muntweg en de Dronterweg;
- vervangen diverse trajecten oeverbeschoeiing is uitgevoerd bij de Urkervaart, Lage Vaart (deels) en Oostervaart (deels);
- er is gestart met diverse boomvervangingen bij de Gemaalweg, Biddingringweg, Spiekweg en Buitenring (2019 rooien, 2020 herplant);
- aanleg faunavoorzieningen zijn aangelegd bij de Repelweg en Spiekweg;
- de verkeersregelinstallaties (verkeerslichten) op de kruising Hogering -Markerdreef is vervangen;
- de verkeersveiligheid is verbeterd onder andere door scheiding weg en fietsstrook op enkele bruggen en door afscherming van pijlers van viaducten op enkele risicolocaties;
- diverse kruisingslocaties zijn verkeersveiliger gemaakt: rotonde Muntweg-Kuinderweg, aansluiting Buitenring-A6, Aansluiting Vogelweg-A27, verbindingsboog Tussenring - Buitenring, en kruising Houtribweg.
- We hebben bijgedragen aan de verduurzaming van de provinciale infrastructuur en de vermindering van CO2-uitstoot, door uitvoering te geven aan een maatregelenpakket duurzame infrastructuur waaronder:
o minimaal 75% hergebruikte materialen in asfalt onder- en tussenlagen;
o minimaal 20% secundair materiaal (hergebruikt betongranulaat) als grintvervanger bij betonnen verhardingen;
o toepassing van brandstof met minimaal 40% lagere CO2-uitstoot dan conventionele diesel.
- We hebben een kadernota opgesteld over veiligheid en gezondheid voor eigen mensen en personeel van de aannemer voor de uitvoering van regulier werk (toezicht, schouwen) en uitvoering van projecten.
- We hebben de werkzaamheden van de volgende jaarschijven (2020–2023) voorbereid.
Middelen
6.4 Bestaande infrastructuur | Rekening 2018 | Begroting 2019 ontwerp | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 20.533 | 19.493 | 20.407 | 21.470 | -1.062 |
Baten | -1.351 | -474 | -794 | -1.307 | 513 |
Saldo | 19.182 | 19.019 | 19.613 | 20.163 | -550 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Werkzaamheden jaarlijks onderhoud | -1.014 | -1.014 | 0 |
Overige kleine verschillen | -48 | -48 | 0 |
Totaal lasten | -1.062 | -1.062 | 0 |
Baten | 0 | ||
2. Werkzaamheden jaarlijks onderhoud | 392 | 392 | 0 |
Overige kleine verschillen | 121 | 121 | 0 |
Totaal baten | 513 | 513 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Werkzaamheden jaarlijks onderhoud(lasten)
De werkzaamheden jaarlijks onderhoud bestaat enerzijds uit:
a. jaarlijks onderhoud wegen. De overschrijding bedraagt hierbij € 0,7 mln.
Een belangrijk deel van deze lasten wordt veroorzaakt doordat meer werkzaamheden zijn uitgevoerd aan de fietspaden en verhardingen door meer schades aan het wegdek. Ook zijn werkzaamheden uit 2018 doorgeschoven naar 2019 als gevolg van slechte weersomstandigheden. Daarnaast zijn extra lasten gemaakt ten behoeve van de bestrijding van de eikenprocessierups en schade door de (zomer)storm.
b. jaarlijks onderhoud vaarwegen. De overschrijding bedraagt hierbij € 0,2 mln.
Deze overschrijding komt hoofdzakelijk door niet voorziene lasten voor de monitoring en beveiliging van de burgklep van de Friese sluisbrug bij Lemmer en verder door herstelkosten als gevolg van schade aan de Arie de Witbrug bij Urk.
c. Als gevolg van veranderende regelgeving in het BBV zijn abonnementskosten ad. € 0,2 mln met betrekking tot het glasvezelnetwerk ten behoeve van de bediening van bruggen en sluizen ten laste van het jaarlijks onderhoud gebracht. Voorheen werden deze kosten geactiveerd.
2. Werkzaamheden jaarlijks onderhoud (baten)
Het verschil van € 0,4 mln. wordt met name veroorzaakt doordat schade-uitkeringen hoger waren dan voorzien werd.
Het nadelige effect ten aanzien van de werkzaamheden jaarlijks onderhoud wordt onttrokken uit de reserve 'Jaarlijks onderhoud infrastructuur'.