Portefeuillehouder
J. de Reus
Het openbaar vervoer is goed toegankelijk en betaalbaar voor alle doelgroepen
Doel (2015-2019)
Het openbaar vervoer is goed toegankelijk en betaalbaar voor alle doelgroepen. Door bij de reële mobiliteitsvraag aan te sluiten moet 40% kostendekking gehaald worden.
Doelrealisatie
De toegankelijkheid van het openbaar vervoer is op peil gebleven. In 2019 bedroeg de kostendekkingsgraad 44,5%. Dit is een voorlopig cijfer. Het definitieve cijfer is rond de zomer van 2021 bekend.
Activiteiten 2019
- We hebben gezorgd voor de instandhouding, het beheer en de ontwikkeling van het regulier OV, waarbij we hebben toegezien op een goede uitvoering van het OV door de vervoerders.
- In 2019 is met de gemeenten nagedacht over de wijze waarop de bereikbaarheid van het landelijke gebied per openbaar vervoer op een toekomstvaste, vraaggerichte manier vormgegeven kan worden. Op deze wijze is verdere invulling gegeven aan de implementatie van de OV-visie 2014-2024 en is een start gemaakt met de ontwikkeling van alternatieve, meer op de vervoervraag afgestemde, vervoersconcepten met behoud van werkgelegenheid in de vervoerssector.
- Per 1 juli 2019 is het nieuwe contract voor de mobiliteitscentrale en Regiotaxi ingegaan. Hiermee wordt het WMO-vervoer van de deelnemende Flevolandse gemeenten én het ‘vangnet’ voor OV-reizigers op momenten en locaties waarop de bus niet rijdt, voortgezet en blijft Flevoland voor alle inwoners goed bereikbaar.
- In de eerste helft van 2019 heeft de aanbesteding van de nieuwe openbaar-vervoerconcessie IJssel-Vecht plaatsgevonden, waarin het busvervoer in de huidige concessies IJsselmond en Lelystad worden opgenomen. In het najaar heeft de gunning plaatsgevonden. De winnende vervoerder heeft een op de toekomstgerichte aanbieding gedaan die goed aansluit bij de provinciale doelen met het openbaar vervoer: een ruim, op de vraag gericht vervoeraanbod dat op een duurzame manier wordt uitgevoerd en veel aandacht voor comfort en reisgemak.
- Eind 2019 is met het Rijk en Lelystad Airport afgesproken om in 2020 te onderzoeken op welke wijze het openbaar vervoer verbeterd kan worden zodat luchtpassagiers van Lelystad Airport ook bij vroege of late vluchten de luchthaven per openbaar vervoer kunnen bereiken.
- Provincie Flevoland is met de Noordelijke provincies, het Rijk, NS en Flevolandse gemeenten in gesprek om gezamenlijk te onderzoeken hoe de openbaar-vervoerverbinding tussen Randstad, Flevoland en Noord-Nederland verbeterd kan worden.
- In 2019 heeft provincie Flevoland samen met provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam de regionale uitwerking van het Toekomstbeeld OV 2040 voor Noord-Holland en Flevoland vastgesteld. Dit vormt een belangrijk vertrekpunt voor het Flevolandse openbaar-vervoerbeleid in de komende 20 jaar.
Bedrijventerreinen zijn ook via openbaar vervoer goed ontsloten
Doel (2015-2019)
Bedrijventerreinen zijn ook via openbaar vervoer goed ontsloten.
Doelrealisatie
De bereikbaarheid van bedrijven via het openbaar vervoer is op peil gebleven.
Activiteiten 2019
- Naar aanleiding van de komst van nieuwe bedrijven zoals Inditex naar Lelystad Airport Businesspark (LAB) is met de gemeente Lelystad en Arriva afgesproken dat begin 2020 de busdienstregeling tussen station Lelystad en LAB wordt uitgebreid;
- In nauwe samenwerking met de gemeente Lelystad, Lelystad Airport en Arriva is begin 2019 gestart met voorbereidingen voor de nieuwe, hoogwaardige busverbinding tussen station Lelystad en Lelystad Airport (de “Airport Express”).
Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2018 | Begroting 2019 ontwerp | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 32.651 | 35.383 | 35.435 | 35.084 | 351 |
Baten | -8.697 | -8.239 | -8.034 | -8.147 | 113 |
Saldo | 23.954 | 27.144 | 27.402 | 26.937 | 465 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Streekvervoer OV IJsselmond | 129 | 129 | 0 |
2. Busverbinding Lelystad Airport | 186 | 4 | 182 |
Overige kleine verschillen | 36 | 36 | 0 |
Totaal lasten | 351 | 169 | 182 |
Baten | |||
3. Regiotaxi Flevoland | 122 | 122 | 0 |
Overige kleine verschillen | -9 | -9 | 0 |
Totaal baten | 113 | 113 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Lagere lasten openbaar vervoerconcessie OV IJsselmond
Het samenwerkingsverband van de veertien decentrale OV-autoriteiten (DOVA) heeft eind december 2019 de definitieve Landelijke Bijdrage-Index 2019 (LBI) vastgesteld en gecommuniceerd. Als gevolg hiervan is het tarief per dienstregelingsuur (DRU) in 2019 gedaald ten opzichte van het beschikte tarief. Het financieel effect van deze niet begrote prijsontwikkeling (€ 0,1mln.) is op basis van de meest recente gegevens in de jaarrekening 2019 verwerkt. Dit heeft geleid tot een onderschrijding van de begroting met € 0,1 mln. Deze middelen blijven beschikbaar binnen de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.
2. Lagere lasten busverbinding Lelystad Aiport
De start van de openbaar vervoerconcessie Airport Express is verbonden aan het moment van opening van de luchthaven Lelystad Airport. Zolang die wordt uitgesteld, worden de voor de uitvoering begrote exploitatielasten niet gerealiseerd. In 2019 zijn slechts de implementatielasten om te komen tot de nieuwe Hoogwaardig Openbaar Vervoer-verbinding gerealiseerd. Dit heeft geleid tot een onderschrijding van de begroting met € 0,2 mln. Deze onderschrijding komt ten gunste van het provinciaal rekeningsaldo 2019, omdat enkel een bedrag ter hoogte van de gerealiseerde lasten ter dekking hiervan wordt gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit' (lagere dan begrote storting).
3. Hogere baten Regiotaxi Flevoland
Ten tijde van de budgettaire actualisatie van het provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (p-MIRT) in december 2019 zijn per abuis de voor 2019 begrote baten uit hoofde van door de vervoerder(s) geïnde provinciale eigen bijdragen volledig afgeraamd (€ 0,1 mln.). Deze baten komen de provincie toe en zijn ook ontvangen. Als gevolg van deze ontbrekende batenraming ontstaat een totale overschrijding van de begroting met € 0,1 mln. Deze middelen worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.