Portefeuillehouder
J. de Reus
De oplossing van knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland zijn gerealiseerd of in voorbereiding
Doel (2015-2019)
De knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland zijn in 2019 alle opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan.
Doelrealisatie
We zijn gestart met het aanpakken van de urgente knelpunten die staan in het p-MIRT (2020 2023) en gaan daar de komende jaren mee verder.
Activiteiten 2019
- We hebben de activiteiten behorende bij de 'Mobiliteitsvisie Flevoland 2016-2030' en zoals opgenomen in het programma 'Mobiliteit en Ruimte' uitgevoerd.
- We hebben de uit het onderzoek en de analyse voortkomende doorstromingsknelpunten op provinciale wegen geprogrammeerd. De aanpak van doorstromingsknelpunten is zoveel mogelijk gelijkgeschakeld met het onderhoudsprogramma.
- Naar aanleiding van een motie van PS over de realisatie van afmeervoorzieningen hebben we een bredere inventarisatie gedaan gericht op de kansen en mogelijkheden voor het verbeteren van de waterrecreatie in en langs de Flevolandse vaarten en de verbinding met de randmeren. Hieruit bleek dat de focus zou moeten liggen op het verbinden van het Gooi/randmeren met gemeenten Almere/Zeewolde, mogelijkheden voor een vaarknooppuntennetwerk en het gebied Zwolsevaart/Waterloopbos. In 2019 is besloten om in het kader van groot onderhoud aan passantensteigers de steigerlocatie ‘Spiek’ in de Hogevaart te verplaatsen naar een locatie bij de Knardijk in verband met een betere aansluiting op het fietsknooppuntennetwerk en wordt de steigerlocatie ‘Lemmerseveert’ in de Larservaart verplaatst naar de overzijde van de vaart wat een betere aansluiting op het natuurpark en het Larserplein oplevert.
- We hebben samen met de provincies Noord-Holland en Utrecht en de Vervoerregio Amsterdam het programma 'MRA-e 2017-2020' uitgevoerd. Het aantal gerealiseerde publieke laadpalen in de provincie is hiermee uitgekomen op circa 100.
- Rijk en regio hebben afgesproken om gezamenlijk een MIRT-onderzoek Amsterdam Bay Area te starten, waar de IJmeerverbinding onderdeel van uit maakt.
- Rijk en regio hebben afgesproken om gezamenlijk de mogelijkheden om de openbaar vervoerverbinding tussen de Randstad en Noord Nederland te versnellen, te onderzoeken.
De bereikbaarheid van Flevokust Haven, de luchthaven, de oostrand en de maritieme servicehaven zijn verbeterd
Doel (2015-2019)
De verbeteringen in de bereikbaarheid van Flevokust Haven, de luchthaven en de maritieme servicehaven zijn gerealiseerd en/of voorbereid.
Doelrealisatie
Een goede verkeersverbinding met Flevokust Haven is gerealiseerd en de bereikbaarheid van de maritieme servicehaven is verkend. Daarnaast is uitvoering gegeven aan het convenant ‘Bereikbaarheid Lelystad Airport’ en is afgesproken om te onderzoeken hoe het openbaar vervoer aldaar verbeterd kan worden.
Activiteiten 2019
- We hebben een goede verkeersverbinding met Flevokust Haven gerealiseerd.
- We hebben het convenant 'Bereikbaarheid Lelystad Airport' (MOBLA) uit samen met het Rijk en gemeente Lelystad uitgevoerd. Eind 2019 is met het Rijk en Lelystad Airport afgesproken om in 2020 te onderzoeken op welke wijze het openbaar vervoer verbeterd kan worden, zodat luchtpassagiers van Lelystad Airport ook bij vroege of late vluchten de luchthaven per openbaar vervoer kunnen bereiken.
- We hebben samen met de gemeenten Urk en Noordoostpolder verkend hoe de bereikbaarheid van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) op lange termijn verder verbeterd kan worden.
- We hebben uitvoering gegeven aan Smart Mobility volgens het actieplan 'Smart Mobility 2017-2020'.
De bediening van bruggen en sluizen veroorzaken zo min mogelijk files
Doel (2015-2019)
De bediening van bruggen en sluizen veroorzaakt zo min mogelijk files.
Doelrealisatie
Dit doel is deels behaald.
Activiteiten 2019
We hebben afspraken gemaakt met Rijkswaterstaat over het zoveel mogelijk beperken van het aantal brugopeningen bij Roggebotsluis (met name in middagspits) door buffering van recreatievaartuigen. Er zijn ook gesprekken opgestart door Rijkswaterstaat voor het verruimen van de venstertijden wat ook een positief effect heeft op met name het passeren van beroepsvaart in de spits. Met de realisatie van de nieuwe (hogere) brug bij Roggebot neemt het aantal brugopeningen substantieel af.
De verkeersveiligheid is verbeterd
Doel (2015-2019)
De verkeersveiligheid is verbeterd.
Doelrealisatie
De onderstaande activiteiten zijn ingezet ter verbetering van de verkeersveiligheid. Ondanks deze maatregelen zijn meer slachtoffers in het verkeer gevallen, een beeld dat past binnen de landelijke trend. We blijven ons inzetten om van de 'nul (verkeersslachtoffers) een punt' te maken.
Activiteiten 2019
- We hebben uitvoering gegeven aan het programma 'Mobiliteit en Ruimte' (PMR).
- We hebben diverse gedragsbeïnvloedende campagnes en projecten uitgevoerd.
- We hebben invulling gegeven aan het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) door het opstellen van een verkeersveiligheidsbeeld van de provincie Flevoland. Aan de hand van dit beeld is samen met gemeenten en overige verkeersveiligheidspartners gestart met het opstellen van een uitvoeringsplan.
- We hebben de samenwerking met de politie Midden-Nederland over de verkeershandhaving op provinciale wegen geïntensiveerd.
- We hebben gecommuniceerd over de aanleg en het onderhoud van wegen en fietspaden en brengen waar nodig verkeersveilig gedrag onder de aandacht van de weggebruikers.
- We hebben het groot onderhoud aanvullende verkeersveiligheidsmaatregelen uitgevoerd. Bijvoorbeeld met de aanleg van rammelstroken en rotondes (o.a. rotonde Kuinderweg/Muntweg).
- We hebben bij communicatie over onderhoud en aanleg van wegen, verkeersveilig gedrag onder de aandacht van weggebruikers gebracht.
Risico
Minder prioriteit voor verkeersveiligheid bij de politie kan leiden tot daling van de handhavingsdruk.
Het provinciale fietspadennetwerk is compleet en van goede kwaliteit
Doel (2015-2019)
Het provinciale fietspadennetwerk is compleet en van goede kwaliteit.
Doelrealisatie
Het doel is deels gerealiseerd.
Activiteiten 2019
- Er zijn diverse asfaltfietspaden langs provinciale fietspaden vervangen door betonpaden die standaard op 3 meter breedte worden aangelegd. Langs de Gooimeerdijk Oost wordt een ontbrekend fietspad gerealiseerd. Bij een aantal brugovergangen van provinciale wegen is afscherming aangebracht tussen de rijbaan en het fietspad. De nieuwe fietsverbinding 'Grote Trap' is gerealiseerd.
- We zijn samen met de gemeenten en andere fietspartners het project gestart om te komen tot een programma voor de aanpak van zwakke en ontbrekende schakels.
- Gezien de grotere ambitie benoemd in het coalitieakkoord is dit project inmiddels opgeschaald en uitgebreid met het recreatieve fietspadennet en wordt op korte termijn gestart met een onderzoek naar realisatie van een snelfietsverbinding tussen gemeenten Almere en Lelystad.
Middelen
6.2 Mobiliteitsbeleid | Rekening 2018 | Begroting 2019 ontwerp | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.312 | 3.739 | 1.326 | 1.108 | 218 |
Baten | -63 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.249 | 3.739 | 1.326 | 1.108 | 218 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Vervoersmanagement | 114 | 114 | 0 |
Overige kleine verschillen | 104 | 104 | 0 |
Totaal lasten | 218 | 218 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Vervoersmanagement
Als gevolg van de lagere dan begrote realisatie van algemene proceskosten in het kader van het programma 'Mobiliteit en Ruimte' is de begrotingspost Vervoersmanagement met € 0,1 mln. onderschreden. Deze middelen blijven beschikbaar binnen de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.