Portefeuillehouder
J. de Reus
De oplossingen van knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland zijn gerealiseerd of in voorbereiding
Doel (2015-2019)
De oplossing van de knelpunten in de bereikbaarheid van Flevoland wordt voorbereid, zodanig dat in 2019 alle knelpunten opgelost zijn of de voorbereidingen voor het oplossen ervan zijn afgerond.
Doelrealisatie
Oplossingen van de knelpunten in de bereikbaarheid van provincie Flevoland zijn voorbereid.
Activiteiten 2019
- We hebben de investeringsprojecten van het addendum p-MIRT jaarschijf 2019 uitgevoerd:
- Het project 'de halve aansluiting Verbindingsweg met A6' is aanbesteed.
- Realisatie fietsbrug Waterlandseweg: Gedurende de uitwerking is gebleken dat het unieke ontwerp van de stalen fiets- en voetgangersbrug complexer is dan in eerste instantie door de aannemer was ingeschat. De aannemer haalt daardoor de beoogde opleverdatum van eind december 2019 niet. Er wordt door de aannemer uitgegaan van een forse vertraging.
- Capaciteitsuitbreiding Hogering Almere: Er is een contractwijziging doorgevoerd waardoor de oorspronkelijk in het contract voorziene tunnelbakken op basis van een folieconstructie zijn aangepast naar twee tunnelbakken van onderwaterbeton. Deze contractwijziging heeft geleid tot een verschuiving in de planning.
- Verdubbeling Gooiseweg 3e fase: de werkzaamheden voor de voorbelasting en aan de duikers zijn afgerond, de werkzaamheden voor de groenstrook zijn getart.
- We hebben de werkzaamheden voor van de volgende jaarschijven (2020 t/m 2023) voorbereid:
- Voorbereiding reconstructie Hanzeweg (N307): de documenten voor de Ruimtelijke Ordeningsbesluiten ten behoeve van besluitvorming door de bevoegde gezagen zijn opgesteld. De aanbesteding van het werk is gestart.
- Voorbereiding reconstructie Kruispunt Ganzenweg-Knardijk: het project is definitief gegund.
Risico
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is aandacht voor de (financiële) risico’s. De stikstof problematiek is een nieuw risico. Er is nu nog niet te zeggen of dit risico zich gaat voordoen en kan gaan leiden tot mogelijke vertraging, hogere lasten en/of de noodzaak tot een aangepaste uitvoering.
Middelen
6.3 Nieuwe infrastructuur | Rekening 2018 | Begroting 2019 ontwerp | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.306 | 11.470 | 6.636 | 6.759 | -123 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 9.306 | 11.470 | 6.636 | 6.759 | -123 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Kapitaallasten | -156 | -156 | 0 |
Overige kleine verschillen | 33 | 33 | 0 |
Totaal lasten | -123 | -123 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Kapitaallasten
Bij de Zomernota 2019 zijn de kapitaallasten op basis van voorlopige inzichten met € 0,2 mln. naar beneden gecorrigeerd. Uit nadere analyse nadien bleek dat dit niet juist was, waardoor een overschrijding van € 0,2 mln. is opgetreden bij de kapitaallasten. Dit verschil is verrekend met de reserve 'Dekking afschrijvingslasten'.