Jaarverslag 2019

Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

2.1 Algemeen

De provincie heeft ambities geformuleerd en wil haar doelstellingen realiseren. In een aantal gevallen zijn er risico’s en onzekerheden die ervoor kunnen zorgen dat die doelen niet, niet geheel, of alleen tegen hogere lasten kunnen worden gerealiseerd. Deze risico’s zijn opgenomen in deze jaarrekening. In deze paragraaf wordt beschreven in welke mate de financiële positie van de provincie toereikend is om de financiële effecten van de risico’s, die de provincie loopt, op te kunnen vangen. Risico’s waarvoor voorzieningen zijn getroffen of waarmee al rekening is gehouden binnen specifieke reserves of stelposten, worden in deze paragraaf buiten beschouwing gelaten. De paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt tweemaal per jaar (bij begroting en jaarstukken) geactualiseerd.

Korte samenvatting
Het actief toepassen van risicomanagement draagt bij aan het lerend vermogen (risico’s worden sneller geïdentificeerd en beter ingeschat) en maakt ook dat er meer aandacht wordt besteed aan het beheersbaar maken en houden van risico’s. Deze ontwikkelingen kunnen zowel een opwaarts als een neerwaarts effect hebben op de hoogte van het risicoprofiel. Het weerstandsvermogen geeft de relatie weer tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de hoogte van de financiële risico's, zoals deze zijn weergegeven in het risicoprofiel. De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden waarover de provincie beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken.

Deze paragraaf betreft een actualisatie van de voorlaatste versie, welke was opgenomen in de Begroting 2020. Vergeleken met de Begroting 2020 is het risicoprofiel afgenomen van ca. € 10,8 mln. naar ca. € 9,7 mln. Deze afname wordt met name veroorzaakt door lagere risico's met betrekking tot het Nazorgfonds en Flevokust Haven. De weerstandscapaciteit is ook afgenomen (ca. € 0,5 mln.). Per saldo is de waarde van de weerstandsratio 1,2 (evenals bij de begroting 2020), waardoor deze zich aan de onderkant van de door Provinciale Staten vastgestelde bandbreedte van 1,1 tot 2,0 (nota Risicomanagementbeleid 2017) bevindt.

Deze paragraaf is opgesteld voordat de coronacrisis zich in 2020 aftekende. Maar ook begin april 2020 waren duur van de opgelegde beperkingen en de intensiteit van de daaruit voortvloeiende effecten nog niet duidelijk. Voor de jaren 2020 en volgende zijn er uiteraard diverse onzekerheden, zowel aan de batenkant (accressen Provinciefonds, aantal voertuigen voor de opcenten MRB of lagere dividenden), als aan de lastenkant (meerkosten als gevolg van provinciale inzet om effecten van de coronacrisis in Flevoland te beperken, maar ook lagere of vertraagde lasten door stagnatie in werkzaamheden bij de provincie of bij opdrachten en subsidies aan derden. Wij zijn nog niet in staat de bewegingen te kwantificeren We zien hierin wel redenen om in 2020 met voorstellen te komen ter versterking van de weerstandscapaciteit.

Provinciale Staten hebben in december 2017 de nota Risicomanagementbeleid 2017 vastgesteld, waarin de uitgangspunten voor het risicomanagement zijn vastgelegd. Deze nota vormt het vertrekpunt voor de verdere uitwerking in deze paragraaf.

Deze pagina is gebouwd op 06/19/2020 11:22:17 met de export van