Portefeuillehouder
J. Fackeldey
Er is een versterkte profilering van de vrijetijdseconomie
Doel (2015-2019)
Er is een versterkte profilering van de vrijetijdseconomie van provincie Flevoland, waarin het karakteristieke van provincie Flevoland herkend wordt en gezamenlijk uitgedragen wordt met Flevolandse ondernemingen en evenementen.
Doelrealisatie
We hebben het beleidsplan Recreatie & Toerisme Flevoland, met bijbehorende uitvoeringsagenda die samen met de gemeenten is opgezet, in 2019 uitgevoerd. Onderstaande uitvoeringsactiviteiten hebben bijgedragen aan een versterkte profilering van de vrijetijdseconomie.
Activiteiten 2019
- We hebben als verdere doorvertaling van het huidige beleid samen met de Flevolandse gemeenten en uitvoeringsorganisaties Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en Visit Flevoland een regionale doorvertaling opgesteld van de landelijke visie op toerisme in 2030. De toeristische beleving van Flevoland-Nieuw Land op de zeebodem wordt met de thema’s Watererfgoed, Nieuwe Natuur, Agro & Food, Vernieuwend Ontwerp, MRA en IJsselmeerdistrict verder ontwikkeld en gepromoot. Naast het aantrekken van meer bezoekers en bestedingen kan toerisme dienen als middel bij diverse maatschappelijke vraagstukken zodat iedere Flevolander in 2030 profijt heeft van toerisme.
- We hebben de (door)ontwikkeling van 7 aantrekkelijke vrijetijdsproducten gesubsidieerd. Deze dragen bij aan groei in bezoekersaantallen en bestedingen en het uitdragen van het unieke en onderscheidende karakter van Flevoland als toeristisch-recreatieve bestemming.
- Toerisme Flevoland is ontvlecht van de Ontwikkelmaatschappij Flevoland (OMFL) en sinds 2019 verzelfstandigd als Visit Flevoland B.V.
We hebben Visit Flevoland B.V. opdracht gegeven het vrijetijdsaanbod (onder andere ruimte, natuur, landschapskunst, cultuur, sport en archeologie) van provincie Flevoland te promoten. Hierbij is het unieke en onderscheidende karakter van Flevoland onder de aandacht gebracht bij de diverse kansrijke
(inter)nationale doelgroepen. - We hebben ons ingezet in de MRA voor de uitvoering van de Strategische Agenda MRA Toerisme.
- We hebben de resultaatindicatoren van de vrijetijdssector gemonitord door deel te nemen aan diverse onderzoeken. Het doel hiervan was zo goed inzicht krijgen in de ontwikkelingen van de vrijetijdssector van Flevoland.
- In 2018 en 2019 zijn 13 Toeristische overstappunten ontwikkeld en is gestart met de promotie van het Flevolandse fiets- en wandelaanbod.
- We hebben samen met de watererfgoed-iconen, diverse gemeenten, Visit Flevoland en Landschapsbeheer een verkenning gedaan naar de toeristisch, recreatieve beleving van de scheepswrakken in Flevoland;
- er zijn thematische fiets en wandelroutes ontwikkeld rond onder andere landschapskunst, natuur en monumenten, veelal startend vanuit één van de Flevolandse TOP’s.
- We hebben de app 'Waterplantenmelder' samen met provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat doorontwikkeld op basis van de wensen van de gebruikers en de ervaringen van 2018. Met de waterplantenmelder wordt over de bevaarbaarheid van het Zuidelijke IJsselmeergebied gecommuniceerd richting de gebruiker/consument.
- We hebben bijgedragen aan de bereikbaarheid en bevaarbaarheid van het Zuidelijke IJsselmeergebied door het ondertekenen van een Samenwerkingsovereenkomst waterplanten en door een financiële bijdrage te leveren voor het maaien van waterplanten in het IJmeer, Gooimeer, Wolderwijd en Veluwemeer.
- We zijn samen met de provincies Noord-Holland en Friesland, Rijkswaterstaat, de Nederlandse kitesurfvereniging en andere gebiedspartners bezig geweest met de ontwikkeling van een kitesurfvisie voor het Zuidelijk IJsselmeergebied.
- We hebben 'Branding Flevoland' gefaciliteerd bij de uitvoering van het verdere uitdragen van het identiteitskompas Flevoland en de uitvoering van het implementatieplan en de endorsementstrategie. Er is o.a. een brandteam samengesteld met verschillende partijen uit de regio die expertise hebben in branding en een platform ontwikkeld.
Middelen
3.2 Recreatie en toerisme inclusief gebiedspromotie | Rekening 2018 | Begroting 2019 ontwerp | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 950 | 1.308 | 1.279 | 1.042 | 237 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 950 | 1.308 | 1.279 | 1.042 | 237 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Gebiedsbranding | 94 | 0 | 94 |
Overige kleine verschillen | 143 | 31 | 112 |
Totaal lasten | 237 | 31 | 206 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Gebiedsbranding
Eén van de sporen binnen de kernopgave 'Het verhaal van Flevoland' is de zogenoemde gebiedsbranding. Eind 2018 is het implementatieplan gebiedsbranding in GS vastgesteld. Een belangrijke processtap voor de integrale uitvoering van het plan. Begin 2019 is een kwartiermaker aangesteld om het brandteam (team van gebiedspartners) conform plan te formeren. Het brandteam is in mei 2019 van start gegaan. Het tweede half jaar zijn de nodige activiteiten door het brandteam opgestart en uitgevoerd zoals de ontwikkeling van een brandguide Flevoland, portal Flevoland en nulmeting imago-onderzoek. Deze instrumenten zijn de eerste noodzakelijke activiteiten om de ambities die in het implementatieplan zijn geformuleerd waar te maken. Door de vertraging in de opstartfase is het in 2019 niet gelukt de verdere activiteiten die volgen uit het ambitieplan uit te voeren en het volledige budget te benutten.