Indicator | Omschrijving | 2016 | 2017 | 2018 | Streef- | Rekening |
Openbaar vervoer | Stiptheid: % ritten van de concessie IJsselmond dat voldoet aan stiptheidsnormen | 92,1% | 92,1% | 86,7 | ≥ 85% | 86,5% |
Doorstroomtijden provinciale wegen | De norm is een reistijd tijdens de spits die maximaal 1,25 keer de reistijd in de dalperiode is. De reistijden worden gemonitord op de drukste provinciale wegen in provincie Flevoland: | |||||
• Stadsautowegen van gemeente Almere: | ||||||
o Hogering | 1,50 | 1,16 | 1,12 | < 1,25 | 1,15* | |
o Tussenring | 1,09 | 1,04 | 1,11 | < 1,25 | 1,07* | |
o Buitenring | 1,05 | 1,12 | 1,03 | < 1,25 | 1,13* | |
• Waterlandseweg | 1,20 | 1,20 | 1,06 | < 1,25 | 1,05* | |
• Gooiseweg (N305) | 1,08 | 1,08 | < 1,25 | 1,28* | ||
• Nijkerkerweg (N301) | 1,17 | 1,15 | 1,09 | < 1,25 | 1,12* | |
• Larserweg (N302) | 1,12 | 1,04 | 1,03 | < 1,25 | 1,08* | |
• Ganzenweg | 1,31 | 1,27 | < 1,25 | 1,53* | ||
• Hanzeweg (Roggebotsluis) | 1,36 | 1,13 | 1,13 | < 1,25 | 1,55* | |
Toelichting: In het jaar 2019 is gebruik gemaakt van de maximale reistijd in de ochtend- of avondspits. Voorheen werd gebruikt gemaakt van en gemiddelde. Het cijfer van 2019 kan zodoende afwijken van voorgaande jaren | ||||||
Ernstige verkeers-slachtoffers | Aantal mensen dat door een verkeersongeval op provinciale wegen wordt opgenomen in een ziekenhuis of overlijdt. In dit verband wordt onderscheid gemaakt tussen: | |||||
• Aantal verkeersgewonden | 93 | 57 | 59 | < 57 | 58 | |
• Aantal verkeersdoden | 3 | 3 | 3 | < 3 | 5 | |
Toelichting: Het relatief lage aantal maakt het lastig een trend waar te nemen, echter is de doelstelling een neerwaartse spiraal op het langjarig gemiddelde | ||||||
Onderhouds toestand | De provinciale wegen hebben ten minste het door PS vastgestelde onderhoudsniveau | 97% | 98% | 100% | 98% | 100% |
De provinciale kunstwerken hebben ten minste het door PS vastgestelde onderhoudsniveau | 92% | 98% | 98% | 98% | 97% | |
De provinciale oeverconstructie heeft ten minste het door PS vastgestelde onderhoudsniveau | 91,3% | 95% | 94% | 98% | 91% | |
Doorstroming op vaarwegen | Het aantal sluizen waar de schuttijd meer dan 1,25 keer de normtijd bedraagt. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Verkeersveiligheid | De provinciale wegen zijn voorzien van verkeersveiligheid bevorderende maatregelen | 75% | 80% | 79% | 85% | 86% |
De provinciale wegen zijn bij gladheid binnen 4,5 uur gestrooid. In 2019 zijn 22 preventieve strooiacties uitgevoerd | 98% | 98% | 100% | 98% | 100% |
*In 2019 zijn de reistijden op een andere wijze weergegeven. Voorheen betrof dit een gemiddelde van de ochtend,- en avondspits en een gemiddelde van twee richtingen. Zodoende heeft dit voor enkele wegvakken (zoals o.a. Hanzeweg en Ganzenweg) een vertekend beeld gegeven. De weergave betreft de reistijd in het tijdvak waar dagelijks de meeste filevorming optreed. Afhankelijk van het wegvak is dit de ochtend, of avondspits. De wegen waar structureel de reistijdnorm van 1,25 sterk overschreden wordt (Hanzeweg en Ganzenweg) worden de komende jaren aangepast om de doorstroming te verbeteren.
Beleidsindicatoren BBV
Indicator | Omschrijving | 2016 | 2017 | 2018 | Streef- | Rekening |
Waardering openbaar vervoer | Klantenwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de provincies (concessie IJsselmond- Overijssel/Flevoland) | 7,5 | 7,5 | 7,6 | LG | 7,7 |