B.V.
- B.V. Horizon
1
Horizon
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
B.V.
Website
www.horizonflevoland.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Bevorderen werkgelegenheid
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
L. Verbeek & J.N.J. Appelman
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
100,00
100,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
113
113
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
9.620
9.104
Omvang vreemd vermogen
1.387
1.387
2018
2019
Financieel resultaat
-1.544
-516
Dividend
0
0
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit de door de vennootschap opgestelde jaarstukken 2018 en de Q3-rapportage 2019, waarin opgenomen het geprognosticeerd geconsolideerd resultaat 2019.
x € 1.000
Aanvullende informatie
Horizon B.V. is door de provincie opgericht en opereert als de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland. Het doel van de vennootschap is het versterken van de economische structuur en het stimuleren van de werkgelegenheid in de provincie Flevoland. Horizon zet zich in om ondernemers te laten groeien en tegelijkertijd maatschappelijke opgaven te realiseren. Daarbij laat zij zich leiden door voorspoed voor de inwoners van Flevoland. De provincie is enig aandeelhouder in Horizon. De vennootschap is aandeelhouder in diverse Flevolandse fondsen, zoals het MKB Fonds Flevoland B.V., het Technofonds Flevoland B.V. en De Aanjager B.V. Met deze fondsen worden Flevolandse bedrijven ondersteund. De vennootschappelijke jaarstukken 2019 zijn ten tijde van het opstellen van de provinciale jaarstukken 2019 nog niet beschikbaar.
Risico en beheersmaatregelen
Risico's: Een groot deel van het eigen vermogen van Horizon is belegd in fondsen. Vanuit deze fondsen wordt het Flevolandse MKB ondersteund via aandelen of leningen. Er bestaat een risico dat de bedrijven, waarin wordt geparticipeerd, niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen of failliet gaan.Beheersmaatregelen: Vanuit de fondsen worden bedrijven zorgvuldig gescreend om de risico's te beperken. Vanuit de aandeelhoudersrol houdt de directeur van Horizon toezicht op de fondsen-BV's. De provincie houdt vanuit de aandeelhoudersrol toezicht op Horizon en daarmee indirect op de fondsen.
- B.V. TMI Proof of Concept Fonds Flevoland B.V.
10
TMI Proof of Concept Fonds Flevoland B.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
B.V.
Website
www.pocfondsflevoland.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Economische ontwikkeling
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
L. Verbeek & J.N.J. Appelman
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
100,00
100,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
622
3.019
Omvang vreemd vermogen
8.711
6.272
2018
2019
Financieel resultaat
-43
22
Dividend
0
0
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit het door de entiteit opgestelde Fondsplan (versie juni 2018) en de in het Jaarplan 2019 opgenomen begroting 2019.
x € 1.000
Aanvullende informatie
Op 5 april 2018 is TMI Proof of Concept Fonds Flevoland B.V. opgericht. Deze vennootschap heeft als doel om via participaties en/of (achtergestelde) converteerbare leningen te voorzien in een deel van de financieringsbehoefte van Flevolandse innovatieve MKB-ondernemingen. Hierbij is het uitgangspunt dat het fonds 50% revolverend is. De tot en met 2022 meerjarig geplande uitzettingen (incl. subsidiabele beheerkosten) van het fonds bedragen € 13,3 mln., waarvan € 5,3 mln. afkomstig is uit EFRO-middelen (incl. € 1,3 mln. Rijkscofinanciering). De provincie heeft een aandeel van € 1 en is daarmee 100% eigenaar van deze entiteit. Onder het vreemd vermogen van de entiteit zijn opgenomen het reeds overgemaakte provinciaal fondsvermogen en de vooruitbetaalde EFRO-middelen, inclusief cofinanciering van het Rijk. Zodra het fondsvermogen wordt uitgezet via leningen wordt dit geconverteerd naar het vennootschappelijk eigen vermogen. Over 2018 is geen jaarrekening opgesteld. Statutair is bepaald dat de eerste jaarrekening van de vennootschap naar balansdatum 31 december 2019 wordt opgesteld, maar de jaarstukken 2019 zijn ten tijde van het opstellen van de provinciale jaarstukken 2019 nog niet beschikbaar.
Risico en beheersmaatregelen
Aan de inzet van EFRO-middelen en de daarmee samenhangende Rijkscofinanciering zijn voorwaarden verbonden. Hierbij is het risico dat deze middelen niet volledig ingezet kunnen worden in de periode tot en met 2022. Als gevolg hiervan kan er sprake zijn van een terugbetalingsverplichting aan Europa / Den Haag. Om dit risico te mitigeren is een deskundige fondsmanager aangetrokken. Deze fondsmanager is bekend met het Flevolandse financieringslandschap en beheert de bestaande fondsen. Het gaat hier naast het PoC-fonds om het Technofonds Flevoland en het MKB-fonds Flevoland.
- B.V. Visit Flevoland B.V.
3
Visit Flevoland B.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
B.V.
Website
www.visitflevoland.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Behartigen van toerisme
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
J.A. Fackeldey
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
0,00
100,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
100
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
0
140
Omvang vreemd vermogen
0
0
2018
2019
Financieel resultaat
0
40
Dividend
0
0
O.b.v. voorlopige jaarrekening 2019
x € 1.000
Aanvullende informatie
Eind 2018 is Visit Flevoland BV opgericht door de provincie. Deze BV voert op recreatief toeristisch activiteiten uit voor de provincie. De provincie is de enige aandeelhouder van Visit Flevoland BV. De kapitaalstorting van € 100.000 heeft in februari 2019 plaatsgevonden.
- B.V. Sport Service Flevoland B.V.
2
Sport Service Flevoland B.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
B.V.
Website
www.sportflevo.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Behartigen van sport
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
H.J. Hofstra
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
0,00
100,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
162
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
0
226
Omvang vreemd vermogen
0
0
2018
2019
Financieel resultaat
0
64
Dividend
0
0
O.b.v. voorlopige jaarrekening 2019
x € 1.000
Aanvullende informatie
Eind 2018 is Sportservice Flevoland BV opgericht door de provincie. Deze BV voert op gebied van sport activiteiten uit voor de provincie. De provincie is de enige aandeelhouder van Sportservice Flevoland. De kapitaalstorting heeft in 2019 in 2 tranches plaatsgevonden. De BV heeft geen winstoogmerk. De cijfers over de stand per 31-12-2019 betreffen de voorlopige cijfers. Het resultaat in 2019 is deels gebaseerd op onderhanden werk, wat nodig is voor de uitvoering in 2020. De externe projecten die worden uitgevoerd (naast de reguliere provinciale opdracht) lopen niet altijd per kalenderjaar.
N.V.
- N.V. OMALA N.V.
4
OMALA N.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
N.V.
Website
www.lelystadairportbusinesspark.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Ontwikkeling Amsterdam Lelystad Airport
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
J. de Reus & J.N.J. Appelman
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
33,33
33,33
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
25
25
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
222
228
Omvang vreemd vermogen
105
100
2018
2019
Financieel resultaat
-10
6
Dividend
0
0
Jaarrekening 2018 en halfjaarrapportage 2019 van OMALA N.V.
x € 1.000
Aanvullende informatie
OMALA N.V. is de enig beherend vennoot van Ontwikkeling Maatschappij Airport Garden City (AGC). Vanaf 2016 handelen OMALA NV en AGC CV onder de handelsnaam Lelystad Airport Businesspark (LAB). Omdat het luchthavenbesluit is genomen kan Amsterdam Lelystad Airport zich ontwikkelen tot luchthaven voor Low Cost Carriers, zakenvluchten, lesvluchten en onderhoudsvluchten. De aanleg van provinciale infrastructuur en de aansluiting van een halve afslag op de A6 versterken de ruimtelijke positionering van het OMALA gebied.
Risico en beheersmaatregelen
Deze deelneming is nauw verbonden met Airport Garden City C.V. Derhalve zijn dezelfde risico’s en beheersmaatregelen voor beide verbonden partijen van toepassing. Wij onderkennen het risico dat er door vertragingen een negatief resultaat kan ontstaan in de grondexploitatie van de ontwikkelingsmaatschappij. Dit bestaat uit twee onderdelen, namelijk: (a) de verkoop van de gronden wordt niet of later gerealiseerd, en (b) de kosten voor de ontwikkeling blijken hoger dan geraamd. Een groot deel van de gronden is reeds verkocht, er is een versnelling ingezet van de ontwikkelingswerkzaamheden en er wordt vervroegd afgelost op de leningen. Mede daardoor schatten wij de mogelijke financiële impact van het risico voor de provincie laag in. Zie voor een verdere toelichting op het risico en de beheersmaatregelen de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
- N.V. Afvalzorg Holding N.V.
6
Afvalzorg Holding N.V.
Vestigingsplaats
Assendelft
Juridische vorm
N.V.
Website
www.afvalzorg.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Afvalzorg
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
C.W. Smelik
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
10,00
10,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
4
4
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
66.436
64.686
Omvang vreemd vermogen
121.720
128.883
2018
2019
Financieel resultaat
11.267
2.500
Dividend
125
425
Prognose o.b.v. derde kwartaalrapportage 2019
x € 1.000
Aanvullende informatie
Het publiek belang van afvalverwerking en milieuzorg komt voort uit de voormalige nutsbedrijven.
Risico en beheersmaatregelen
De provincies zijn conform de Wet Milieubeheer verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van de gesloten stortplaatsen binnen de provinciegrenzen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort. Wanneer de stortplaats is volgestort, zorgt de exploitant voor de afdichting van de stortplaats. Als de exploitant zijn verplichting niet na kan komen (afdichten van de stortplaats), dan komen deze kosten voor rekening van de provincie. Afvalzorg heeft twee actieve stortplaatsen in Flevoland. Afvalzorg Deponie BV (dochteronderneming Afvalzorg Holding N.V.) dient conform de vergunningvoorschriften financiële zekerheid te stellen aan provincie Flevoland voor de aan te brengen bovenafdichtingen. De omvang van de te stellen zekerheid bedraagt € 2,27 per gestorte ton afval conform artikel 12 Stortbesluit bodembescherming. Afvalzorg zal twee beleggingsrekeningen in onderpand geven aan provincie Flevoland als financiële zekerheid voor de aanleg van bovenafdichtingen op stortlocaties Braambergen in Almere en Zeeasterweg in Lelystad. Over de inhoud van de pandakte is de provincie in overleg met Afvalzorg. De verwachting is dat Afvalzorg in het eerste kwartaal 2020 de pandakte zal verstrekken.Daarnaast is er zowel bestuurlijk als financieel voor de provincie nauwelijks sprake van risico’s anders dan een regulier risico als aandeelhouder in verband met het zeer beperkte aandeel (10%) in het bedrijf. Gezien de beperkte risico’s zijn verdere beheersmaatregelen niet aan de orde.
- N.V. Vitens N.V.
7
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Utrecht
Juridische vorm
N.V.
Website
www.vitens.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Drinkwatervoorziening
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
H.J. Hofstra
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
0,08
0,08
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
250
250
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
533.000
524.900
Omvang vreemd vermogen
1.245.500
1.325.200
2018
2019
Financieel resultaat
13.000
11.500
Dividend
14
4
Prognose o.b.v. financieel jaarplan 2020-2022
x € 1.000
Aanvullende informatie
Vanwege de wettelijke eis dat de aandelen middellijk of onmiddellijk in handen van de overheid moeten zijn, heeft de provincie een belang in deze organisatie. De provincie loopt geen substantiële risico’s.
- N.V. N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
8
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Juridische vorm
N.V.
Website
www.bngbank.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Financiële dienstverlening
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
H. Hofstra
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
0,14
0,14
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
572
572
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
4.991.000
4.843.000
Omvang vreemd vermogen
132.518.000
153.738.000
2018
2019
Financieel resultaat
337.000
128.000
Dividend
123
214
Halfjaarcijfers 2019 BNG Bank
x € 1.000
Aanvullende informatie
De bank is door de toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) in 2015 aangemerkt als systeembank. De bank voldoet aan de hoogste long-term credit rating van 3 ratingbureaus (Standard & Poor's AAA, Moody's Aaa en Fitch AAA). De aandelen geven een goed rendement en de provincie loopt geen substantiële risico's.
- N.V. Alliander N.V.
9
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Juridische vorm
N.V.
Website
www.alliander.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Energievoorziening
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
H.J. Hofstra
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
0,04
0,04
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
201
201
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
4.129.000
4.093.000
Omvang vreemd vermogen
4.216.000
4.726.000
2018
2019
Financieel resultaat
334.000
121.000
Dividend
42
69
Prognose o.b.v. halfjaarbericht 2019
x € 1.000
Aanvullende informatie
Vanwege de wettelijke eis dat de aandelen middellijk of onmiddellijk in handen van de overheid moeten zijn, heeft de provincie een belang in deze organisatie.
Risico en beheersmaatregelen
Zowel bestuurlijk als financieel is er voor de provincie Flevoland nauwelijks sprake van risico’s anders dan een ‘normaal’ aandeelhouderschapsrisico in verband met het zeer beperkte aandeel in de energiemaatschappij en netwerkbedrijven. Gezien de beperkte risico’s zijn specifieke beheersmaatregelen niet aan de orde.
C.V.
- C.V. Airport Garden City C.V.
5
Airport Garden City C.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
C.V.
Website
www.lelystadairportbusinesspark.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Ontwikkeling Amsterdam Lelystad Airport
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
J. de Reus & J.N.J. Appelman
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
33,33
33,33
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
1.000
1.000
Financieel belang van de provincie (lening €)
1.400
1.200
Omvang eigen vermogen
3.001
3.001
Omvang vreemd vermogen
25.291
10.370
2018
2019
Financieel resultaat
0
0
Dividend
0
0
Jaarrekening 2018 en halfjaarrapportage 2019 AGC C.V.
x € 1.000
Aanvullende informatie
De beherend vennoot van Airport Garden City C.V. is OMALA N.V. Voor deze partij zijn dezelfde risico's enbeheersmaatregelen van toepassing als bij de verbonden partij OMALA N.V.
Gemeenschappelijke regeling
- Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
11
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.ofgv.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Milieu
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Algemeen en Dagelijks bestuur
Betrokken bestuurder(s)
C.W. Smelik
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
30,60
27,48
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
1.563
1.493
Omvang vreemd vermogen
4.263
4.053
2018
2019
Financieel resultaat
335
0
Dividend
0
0
Prognose o.b.v. 2e voortgangsrapportage 2019 en begroting 2019
x € 1.000
Aanvullende informatie
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) voert taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de deelnemende provincies en gemeenten. Naast de verplichte milieutaken heeft de provincie ook de vergunningverlening-, toezicht en handhavingstaken op een breed terrein van bodem, ontgronding en water ondergebracht bij de OFGV. Als gevolg van de invoering van de kostprijssystematiek is ons aandeel/stemrecht gewijzigd ten opzichte de jaarstukken 2017 (34,63%). De provincie loopt geen substantiële risico’s.
- Gemeenschappelijke regeling Het Flevolands Archief
12
Het Flevolands Archief
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.hetflevolandsarchief.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Archiefbeheer
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Algemeen en Dagelijks bestuur
Betrokken bestuurder(s)
L. Verbeek & J.N.J. Appelman
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
8,00
8,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
606
58
Omvang vreemd vermogen
317
268
2018
2019
Financieel resultaat
636
-75
Dividend
0
0
Prognose o.b.v. begroting 2020
x € 1.000
Aanvullende informatie
Regionaal Historisch Centrum Het Flevolands Archief (RHC HFA) is een openbaar lichaam met als doel (een deel van) de archiefwettelijke taken van de deelnemers uit te voeren. RHC HFA beheert de overgebrachte (digitale) archieven van de deelnemers. De archivaris van RHC HFA houdt toezicht op de naleving van de Archiefwet 1995 door de deelnemers. Deze deelnemers zijn: Het Rijk, de provincie Flevoland, het waterschap Zuiderzeeland en de gemeenten Lelystad, Dronten, Urk en Zeewolde. In 2019 bedroeg de bijdrage van de provincie Flevoland € 68.107.
Vereniging
- Vereniging Inter Provinciaal Overleg
13
Inter Provinciaal Overleg
Vestigingsplaats
Den Haag
Juridische vorm
Vereniging
Website
www.ipo.nl / www.bij12.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Samenwerking en belangenbehartiging
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht ALV
Betrokken bestuurder(s)
J.A. Fackeldey
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
8,33
8,33
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
5.429
5.429
Omvang vreemd vermogen
21.795
21.795
2018
2019
Financieel resultaat
2.713
0
Dividend
0
0
Prognose o.b.v. jaarverslag IPO 2018 en begroting 2019.
x € 1.000
Aanvullende informatie
De provincie loopt geen substantiële risico's. Via de financiële en inhoudelijke rapportages wordt de voortgang gevolgd. De bijdrage in 2019 bedroeg € 1.947.000 inclusief BIJ12.
- Vereniging Coöperatieve Vereniging NDOV-DOVA U.A.
14
Coöperatieve Vereniging NDOV-DOVA U.A.
Vestigingsplaats
Utrecht
Juridische vorm
Vereniging
Website
www.ndovloket.nl - www.dova.nu
Openbaar belang dat behartigd wordt
Openbaar vervoer
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht ALV
Betrokken bestuurder(s)
J. de Reus
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
6,67
6,67
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
545
608
Omvang vreemd vermogen
0
0
2018
2019
Financieel resultaat
0
-49
Dividend
0
0
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit de door het samenwerkingsverband opgestelde exploitatiebegroting 2019.
x € 1.000
Aanvullende informatie
De organisaties NDOV en DOVA hebben de handen ineen geslagen en zijn met ingang van 2019 samen verder gegaan. Op 31 oktober 2018 is hiertoe de rechtspersoon Coöperatieve Vereniging NDOV-DOVA U.A. bij notariële akte te Utrecht opgericht. Het samenwerkingsverband telt 15 leden. Elk lid heeft één stem in de ledenvergadering. De coöperatie heeft ten doel het faciliteren en ondersteunen van de leden bij collectieve vraagstukken op het gebied van de exploitatie, infrastructuur en services voor reizigers, zoals informatievoorziening over het openbaar vervoer en andere vormen van collectief vervoer of individueel vervoer. Uiteindelijk doel is te komen tot een beter mobiliteitsbeleid van de leden en het realiseren van een doeltreffend en efficiënt vervoer voor de reiziger. Jaarlijks maakt het bestuur een jaarplan (activiteiten en begroting), bestuursverslag en jaarrekening op. De vereniging brengt na de jaarlijkse vaststelling van het jaarplan door de algemene ledenvergadering voor het gebruik van het NDOV-programma en het Samenwerkingsprogramma DOVA de daarmee samenhangende kosten bij de leden in rekening conform de vastgestelde verdeelsleutels.Het eerste boekjaar van de coöperatie eindigt op 31 december 2019, maar de jaarstukken over het boekjaar 2019 zijn ten tijde van het opstellen van de provinciale jaarstukken 2019 nog niet beschikbaar.
Publiek rechtspersoon
- Publiek rechtspersoon Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland
15
Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
Publiek rechtspersoon
Website
n.v.t.
Openbaar belang dat behartigd wordt
Afvalzorg en milieubeheer
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
College vormt Dagelijks- en Algemeen bestuur
Betrokken bestuurder(s)
H.J. Hofstra & C.W. Smelik (Dagelijks Bestuur) / Voltallig college (Algemeen Bestuur)
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
100,00
100,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
-399
1.301
Omvang vreemd vermogen
24.684
25.767
2018
2019
Financieel resultaat
-812
1.700
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
Jaarrekening 2018 en prognose 2019.
x € 1.000
Aanvullende informatie
De provincies zijn op basis van de Wet Milieubeheer verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van de stortplaatsen binnen de provinciegrenzen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort. Wanneer de stortplaats is volgestort, zorgt de exploitant voor de afdichting van de stortplaats. Na de technische eindinspectie gaat de nazorg, en daarmee de financiering van de nazorg, over naar de provincie (overdracht). Elke provincie heeft daartoe een Nazorgfonds in het leven geroepen. Het Nazorgfonds is op grond van artikel 15.47 van de Wet Milieubeheer een rechtspersoon en heeft een Dagelijks Bestuur en een Algemeen Bestuur alsmede een eigen begroting en jaarrekening. Gedeputeerde Staten zijn bij dezelfde wet belast met het beheer van het fonds. Zij vormen het Algemeen Bestuur. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit twee gedeputeerden met de portefeuilles Financiën, Milieu en Afvalzorg. Het Nazorgfonds heeft 2 doelstellingen: de middelen zo goed mogelijk beheren zodat de eeuwigdurende nazorg bekostigd kan worden en zorgdragen dat de middelen alleen aan dit doel besteed worden. De rentetoevoeging in de voorzieningen is jaarlijks gelijk aan het doelrendement (4,4%), onafhankelijk van het werkelijke rendement op het vermogen. De afgelopen jaren was het werkelijk rendement lager dan het doelrendement, waardoor ingeteerd wordt op het eigen vermogen (de buffer voor schommelingen in het rendement).
Risico en beheersmaatregelen
Financiële risico’s: Nadat een sluitingsverklaring wordt afgegeven voor een stortplaats gaat de nazorgfase van start. Als na het afgeven van een sluitingsverklaring blijkt dat in het Nazorgfonds onvoldoende vermogen aanwezig is om de eeuwigdurende nazorg te kunnen bekostigen, komen aanvullende kosten voor rekening van de provincie en is het verhalen op de exploitanten niet meer mogelijk. Ook ontstaat er een financieel risico wanneer het werkelijke beleggingsrendement van het Nazorgfonds lager is dan het doelrendement (rekenrente voor doelvermogen en heffing) of wanneer het op te brengen doelvermogen te laag blijkt te zijn. Voor de provincie speelt dit risico alleen voor de gesloten stortplaats Het Friese Pad. Beheersmaatregelen: Bij het bepalen van de hoogte van de jaarlijkse nazorgheffingen betrekken we het beleggingsrendement van het Nazorgfonds. Bij het afgeven van een sluitingsverklaring stellen we een financiële eindafrekening op om een tekort of overschot ten opzichte van het doelvermogen bij aanvang van de nazorg te kunnen vereffenen op het moment van overdracht van de stortplaats. We berekenen de benodigde doelvermogens volgens het IPO rekenmodel op basis van goedgekeurde nazorgplannen. De nazorgplannen en rekenmodellen voor de nog niet gesloten stortplaatsen zullen worden geactualiseerd aan de hand van de IPO checklist en het rekenmodel RINAS 4.
Stichting
- Stichting Stichting DE-on
16
Stichting DE-on
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
Stichting
Website
www.deonflevoland.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Duurzame energievoorziening
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Geen
Betrokken bestuurder(s)
J.A. Fackeldey
31-12-2018
31-12-2019
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
0,00
0,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
7.500
8.500
Omvang eigen vermogen
-692
-668
Omvang vreemd vermogen
7.641
8.641
2018
2019
Financieel resultaat
-560
24
Dividend
0
0
Prognose o.b.v. jaarplan 2020
x € 1.000
Aanvullende informatie
Stichting DE-on is formeel geen verbonden partij, echter is met Provinciale Staten afgesproken dat DE-on wordt behandeld als ware het een verbonden partij. DE-on draagt bij aan de ontwikkeling van duurzame energie in Flevoland. Deze bijdrage vindt plaats door het financieren van projecten gericht op zowel besparing en/of het duurzaam opwekken van energie, in die delen van de markt welke zich autonoom onvoldoende ontwikkelen.
Risico en beheersmaatregelen
Op basis van leningsvoorwaarden loopt de provincie het risico dat de lening in de toekomst mogelijk (deels) oninbaar is. Jaarlijks wordt over de inzet gerapporteerd. In de subsidievoorwaarden zijn voorwaarden opgenomen voor het tempo van investeringen. Indien niet aan de voorwaarden is voldaan kan (een deel van) de lening worden teruggevorderd. Om het risico af te dekken dat de lening niet wordt terugbetaald, is binnen de Brede bestemmingsreserve een bedrag van € 7,8 mln. geoormerkt en voor het negatieve eigen vermogen van DE-on een voorziening getroffen ter grootte van € 0,7 mln.